کد رهگیری طرح |
9236324 |
کد مصوب طرح |
9236324 |
کد طرح در واحد ارائه دهنده |
1802 |
شماره ثبت در دبیرخانه |
|
عنوان فارسی طرح |
بررسی وضعیت تقلب های امتحانی در بین دانشجویان دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی بابل در سال تحصیلی 91-1390 |
عنوان لاتین طرح |
Reviewing the condition of examination cheating between dentistry student of Babol dentistry faculty in 1390-1391 |
محل اجرای طرح |
دانشکده دندانپزشکی |
رسته مطالعاتی |
مقطعی |
سازمان مجری |
دانشکده دندانپزشکی بابل |
تاریخ ارائه طرح |
1392/06/04 |
تاریخ تصویب |
1392/07/09 |
تاریخ شروع |
1392/07/09 |
تاریخ خاتمه |
1393/04/09 |
تاریخ خاتمه مصوب شورا |
|
وضعیت گردش کار |
طرح های در دست اجرا |
فهرست کلی فصول | |
هدف از اجرا |
هدف کلی طرح:
تعیین میزان تقلبات آموزشی و جنبه های و مختلف مرتبط با آن در دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال تحصیلی 91-1390
|
فرضیات |
اهداف و فرضیات:
# نوع هدف یافرضیه عنوان هدف یافرضیه
1 هدف اصلی تعیین وضعیت تقلب های امتحانی و جنبه های مختلف مرتبط با آن در دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال تحصیلی 91-1390
2 هدف فرعی دیدگاه دانشجویان درباره جنبه های مختلف تخلفات آموزشی
3 هدف کاربردی آگاهی از شیوع انواع تخلفات آموزشی و دیدگاه دانشجویان درباره جنبه های مختلف آن می تواند اطلاعات مناسبی در اختیار برنامه ریزان و مسؤلان آموزشی دانشکده در نحوه برخورد با این پدیده ضد ارزشی و ارتقای باورهای اخلاقی دانشجویان دندانپزشکی قرار دهد |
چه موسساتی می توانند از نتایج طرح استفاده نمایند ؟ | |
در صورت ساخت دستگاه نظر صنعت و داوران | |
کلمات کلیدی | |
روش پژوهش وتکنیکهای اجرایی |
خلاصه روش اجرا طرح:
مطالعه حاضر به صورت توصیفی – مقطعی روی 200 دانشجوی واجد شرایط شاغل به تحصیل در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 1391-1390 انجام می شود. پرسشنامه ای که در این زمینه تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد، پرسشنامه ای می باشد که در دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی مورد استفاده قرار گرفته است و این پرسشنامه از منابع معتبر به زبان فارسی ترجمه شده و سؤالات پرسشنامه توسط یک مشاور روانشناس و یک مشاور جامعه شناس از نظر روایی (validity) به تأیید رسیده است. پرسشنامه در میان دانشجویان واجد شرایط دانشکده دندانپزشکی توزیع و از آن ها خواسته می شود. بدون ذکر نام ، فقط سن، جنس، سال ورود به دانشکده و ترم تحصیلی خود را در آن ها ذکر نمایند. در ابتدا توضیحاتی درباره اهداف تحقیق ارائه می شود و از دانشجویان خواسته می شود بعد از تکمیل پرسشنامه ها، آن ها را در صندوق بیاندازند تا از حساسیت های موجود در زمینه عدم صداقت در پاسخگویی صحیح به سؤالات کاسته شود و دانشجویان، اطمینان کامل در مورد عدم پیگیری در صورت ارتکاب تقلب به درج آن در پرسشنامه را به دست آورند. علاوه بر این، در هنگام ارائه توضیحات ذکر می شود که پدیده تقلب از شیوع بسیار بالایی در جهان برخوردار می باشد. همچنین، ابتدا پاسخ مشاهده تقلب در متن پرسشنامه درج شده و بعد از آن ، به ارتکاب تقلب توسط فرد اشاره می شود همچنین ابتدا برای اینکه اثرات اجتماعی رفتارهای نادرست نظیر تقلب مانع از پاسخ گویی صحیح به سؤالات نشود. پرسشنامه ای که حاوی سئوالات مشاهده تقلب می باشد به دانشجویان داده می شود و بعد از آن به ارتکاب تقلب توسط فرد اشاره می شود. دانشجویان تکمیلی خارج از کشور و دانشجویان ترم اول در تحقیق شرکت داده نمی شوند.(با توجه به اینکه در رشته دندانپزشکی تحصیلات تکمیلی، سؤالات به صورت سالانه و متمرکز اجرا می شود، امکان بررسی وجود ندارد) پرسشنامه تحقیق در 5 قسمت شامل دیدگاه آنان نسبت به جنبه های مختلف تقلب، فراوانی انواع تقلب های مشاهده شده و مرتکب شده، سابقه ارتکاب تقلب در گذشته، دلایل ارتکاب تقلب و یک ارزیابی کلی نسبت به تخلفات آموزشی، واکنش های افراد بعد از ارتکاب تقلب، گرفتاری حین تقلب و ... می باشد.
|
دلایل ضرورت و توجیه انجام کار | |
تعریف مساله |
مقدمه و بیان مساله:
با توجه به اهمیت رشته های پزشکی و زیرگروه های آن به دلیل ارتباط مستقیم با بیمار و سطح سلامت جامعه، بررسی شیوع تقلب در میان دانشجویان شاغل به تحصیل در این گروه های آموزشی و ارزیابی جوانب مختلف آن اهمیت خاصی در ارائه راهکارهای مقابله با این پدیده ضد ارزشی دارد. تخلفات آموزشی و از آن جمله تقلب در واقع یک نوع فریب کاری و عدم صداقت در مسائل آموزشی محسوب می شود. تقلب طبق تعریف عبارت است از اقدام دانشجویان یا دانش آموز در استفاده از نتایج تکالیف دیگران و قلمداد کردن آن ها به جای خود می باشد (1). تقلب یک پدیده جهانی بوده و محدود به یک مرز جغرافیایی خاص یا دانشگاه و مدرسه خاصی نمی باشد(2). برخی محققان با توجه به فراوانی بالای آن، از این پدیده به عنوان یک اپیدمی (3) و برخی دیگر نیز به عنوان یک مشکل مزمن نام برده اند (4). تقلب شایع ترین نوع تخلف آموزشی بوده و بر اساس آمار موجود، شیوع آن در دانشجویان گروه پزشکی و زیرمجموعه های آن در محدوده 90% -15% گزارش شده است (9-5). و هدف از تحقیق حاضر، بررسی تخلفات آموزشی در میان دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده دندانپزشکی بابل در سال 91-1390 می باشد
|
فهرست منابع و مراجع علمی داخلی | |
فهرست منابع و مراجع علمی خارجی |
منابع و ماخذ:
# عنوان منبع و ماخذ
1 Honny JM. Gadbury –Amyotcc,vermin PR, wilkins K, Petersen F:Academic integrity violations: anational study of dental hygiene students. J Dent Educ 2010 Mar.74(3) 251.260
2 Tanawattanacharone S,Nimnuac: Academicmisconduct among medical students, south East Asian Journal of medical Education 2009:3(1)18-13.
3 Muhney KA, Gutmann ME, Schneiderman E Dewald J Mccann A, campbeu PR. The prevalence of Academic dishonesty in texas dental hygiene programs. Journal of dental Education 2008: 72(11): 1247-1260.
4 Tolkin L, Glick S: Ethical behavioral standards of medical students on examinations and studies
5 - Rabi SM , Patton LR, FjotoftN, Zgarrick D Picharacteristics, prevalence, Attitudes, and perceptions of Academic Dishonesty A mong pharmacy students. American journal of Pharmaceutical Education 2006; 70(4): 1-8
|
خلاصه نتیجه اجرای طرح | |
سابقه علمی طرح و پژوهشهای انجام شده با ذکر مأخذ به ویژه در ایران | |
خلاصه طرح طبق اهداف پیش بینی شده | |
WhatRequirementsAreMet | |
ملاحظات گروه | |
ملاحظات ناظر | |
HomeAddress | |
WorkPlace | |
aAbstract | |
مهمانان جلسه | |
دستور جلسه آینده | |
دستور جلسه | |
چکیده پایان نامه | |
خلاصه | |