بررسی ویژگی های آکوستیکی در استفاده کنندگان حرفه ای صدا (خوانندگان و معلمان)

study of acoustic featurs in professional vioce users (teachers and singers)


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه
مجری و همکاران
مجری و همکاران
دانلود
دانلود
علوم پزشکی بابل
علوم پزشکی بابل

اطلاعات کلی طرح
hide/show

کد رهگیری طرح 9543224
کد مصوب طرح 9543224
کد طرح در واحد ارائه دهنده 3999
شماره ثبت در دبیرخانه
عنوان فارسی طرح بررسی ویژگی های آکوستیکی در استفاده کنندگان حرفه ای صدا (خوانندگان و معلمان)
عنوان لاتین طرح study of acoustic featurs in professional vioce users (teachers and singers)
محل اجرای طرح شهرستان بابل و تنکابن
رسته مطالعاتی مقطعی
سازمان مجری دانشگاه علوم پزشکی بابل
تاریخ ارائه طرح 1395/08/27
تاریخ تصویب 1395/09/23
تاریخ شروع 1395/09/23
تاریخ خاتمه 1398/07/13
تاریخ خاتمه مصوب شورا 1397/09/06
وضعیت گردش کار خاتمه یافته

اطلاعات مجری و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگی سمت در طرح نوع همکاری درجه‌تحصیلی پست الکترونیک
بهاره لزریوسفیمجریاجراء طرحکارشناسbaharlazaryousefi72@gmail.com
مهدی دهقانمجریاجراء طرحکارشناس ارشدm.dehghan26@gmail.com
فائزه کوهستانیمجریاجراء طرحکارشناس ارشدn.koohestani72@gmail.com
محمود حاجی احمدیهمکار اصلیهمکاری در اجرای طرحدکتری تخصصیhajiahmadi@yahoo.com

فرضیات اهداف و فرضیات: # نوع هدف یافرضیه عنوان هدف یافرضیه 1 هدف اصلی بررسی پارامترهای اکوستیکی صوت در استفاده کنندگان حرفه ای صدا در مقایسه با افراد عادی 2 فرضیه تمرینات آوازی تاثیری بر پارامترهای آکوستیکی ندارد ولی شغل معلمی تاثیر گذار خواهد بود 3 هدف کاربردی استفاده از اطلاعات حاصل در ارائه مشاورات صوتی برای معلمین و خوانندگان 4 هدف فرعی مقایسه پارامترها آکوستیکی صوت در گروه معلین بر اساس جنسیت 5 هدف فرعی مقایسه پارامترهای اکوستیکی صوت در گروه خوانندگان بر اساس جنسیت چه موسساتی می توانند از نتایج طرح استفاده نمایند ؟ در صورت ساخت دستگاه نظر صنعت و داوران کلمات کلیدی روش پژوهش وتکنیکهای اجرایی خلاصه روش اجرا طرح: این مطالعه از نوع بررسی مورد شاهدی می باشد که روی هنر جویان آواز اموزشگاه های موسیقی شهرستان تنکابن و بابل ، معلمان در حال تدرس مدارس تنکابن و گروه شاهد (افرادی که از صوت خود به صورت حرفه ای استفاده نمی کنند و متناسب با گروه اول و دوم) انجام خواهد شد.تعداد افراد مورد نظر برای این پژوهش 120 نفر (شامل 40 نفر از هنرجویان ،40 نفر از معلمان و 40 نفر از افرادی که هیچ گونه فعالیت حرفه ای صوتی در زندگی و کار خود ندارند) در گروه سنی 20 تا 40 سال می باشند و مدت حداقل 1 سال از آموزش و یا سابقه کاری آنها می گذرد. پرسشنامه ای توسط هریک از شرکت کنندگان در این پژوهش تکمیل خواهد شد که علاوه بر اطلاعات دموگرافیک آنها اعم از شغل و سن ، سابقه سکته ، جراحی ،ضربات مغزی، سابقه بیماری دستگاه عصبی ،مصرف سیگار و الکل، مشکلات تیروئید،GERD و مصرف داروی خاص آنان را شامل می شود.پس از تکمیل پرسشنامه به شرکت کنندگان اطمینان داده می شود که روش ارزیابی آسیبی به انها وارد نخواهد کرد.افراد آزمودنی پس از اعمال معیارهای خروج شامل سابقه سکته ، جراحی ،ضربات مغزی، سابقه بیماری دستگاه عصبی ،مصرف سیگار و الکل، مشکلات تیروئید،GERD ، مصرف داروی خاص ،و معیارهای ورود که شامل حداقل یک سال سابقه آموزش خواندن و یا سابقه کاری در محدوده سنی 20 تا 40 سال می باشد انتخاب خواهند گردید. گروه شاهد نیز با تناسب سن و جنس نسبت به گروه مورد انتخاب خواهند شد. با استفاده ا ز نرم افزا ر "praat "نمونه ها تجزیه و تحلیل می شود و بررسی ها و آزمون های آماری با استفاده از نرم افزار spss22 و طبق مشاورات مشاور آمار خواهد بود. دلایل ضرورت و توجیه انجام کار تعریف مساله مقدمه و بیان مساله: صوت به عنوان یکی از جنبه های اصلی ارتباط کلامی دارای اهمیت عاطفی ، اجتماعی و اقتصادی می باشد که ساختار پیچیده ای دارد و جز مهمی از توانایی های منحصر به فرد انسان است(1).حنجره جایگاه و منبع صوت است. صوت خام توسط چین های صوتی در حنجره تولید می شودو سپس این صدای خام توسط حفرات مجرای صوت شامل حلق ،سینوس ها، حفره دهان ، بینی و حرکت لب ها تشدید می شود تا اصوات خاص گفتاری تولید شوند(2).در صورت وجود اختلال در هر نقطه از این مسیر صوت نابهنجار ایجاد می شود.صوت نابهنجار به هرگونه انحراف در زیر و بمی ،کیفیت و بلندی اطلاق می شود که به طور پیوسته در برقراری ارتباط اختلال ایجاد کند; به عبارتی توجه سایرین را جلب نماید ،تاثیر نامطلوب برگوینده و شنونده گذاشته و بسته به میزان استفاده فرد از صوت خویش بر زندگی وی تاثیر گذار باشد (2).افراد بر اساس میزان استفاده از صوت در حرفه ی خود به 4 دسته تقسیم می شوند:اول خوانندگان و بازیگران (مشکل خفیف در صوت اثرات مخرب زیادی در شغل و زندگی آنها ایجاد می کند.) دوم استفاده کنندگان حرفه ای (شامل معلمین و وکلا که اختلال صوت در این گروه منجر به مشکلات شغلی خواهد شد.) سومین گروه افرادی که به صورت غیر حرفه ای از صوت استفاده می کنند(شامل پزشکان و مهندسین آسیب صوتی خفیف تا متوسط مشکلی در شغل انها ایجاد نمی کند.) چهارم مشاغل مستقل از صوت (شامل کارگران که اختلال صوتی خللی در کارشان ایجاد نمی کند.) کاربران حرفه ای صوت افرادی هستند که شغل آنها با صوت ارتباط مستقیم دارد.(3) افراد دسته اول و دوم معمولا زمان زیادی را به استفاده از حنجره اختصاص می دهند و به همین دلیل صوت نقش مهمی در زندگی حرفه ای آنها دارد.بنابراین بررسی ویژگی های صوتی این افراد در مقایسه با افرادی که بطور حرفه ای در کار و زندگی خود از صوت استفاده نمی کنند ، به نظر جالب توجه خواهد بود.ویژگی های آکوستیکی صوت پل ارتباطی درک و تولید گفتار هستند و بامکانیسم فیزیولوژیک گفتار ارتباط دارند ، بنابراین برای درک بهتر ماهیت این مکانیسم هادر اکثر موارد مورد بررسی قرار گرفته اند(1) تجزیه و تحلیل آکوستیکی صوت شامل پارامتر های مختلف از جمله متوسط فرکانس پایه ,آشفتگی فرکانس , آشفتگی شدت و نسبت نویز به هارمونیک جهت بررسی کیفیت صوت می باشد (4).با توجه به اینکه پژوهش های انجام گرفته بر اختلالات صوت در مشاغل مختلف متمرکز است لذا در این مقاله ما برانیم تا ویژگی آکوستیکی استفاده کنندگان حرفه ای از صدا را استخراج نمایم. فهرست منابع و مراجع علمی داخلی فهرست منابع و مراجع علمی خارجی منابع و ماخذ: # عنوان منبع و ماخذ 1 Ting HN, Chia SY, Kim KS, Sim SL, Abdul HB. Vocal fundamental frequency and perturbation measurements of vowels by normal Malaysian Chinese adults. J Voice 2011; 25(6): e311-e317 2 Mohseni R,Sandoughdar N.survey of voice acoustic parameters in iranian femals teachers.J voice.2015;30(4):507.e1-507e5 3 Manfredi C, Barbagallo D, Baracca G, Orlandi S, Bandini. Automatic Assessment of Acoustic Parameters of the Singing Voice: Application to Professional Western Oeratic and jazz singers.J voice , 2015 ; 29 (4) : 517.e1 – 517.e9 4 Faghani Abukeili M, Khoddami M, Jalaie SH . comparing acoustic parametea in femal teachers based on voice complaints.JAudiol.2014;23(1):40-9 5 Prakup B. Acoustic Measures of the Voices of Older Singers and Nonsingers.J voice , 2012; 26(3) : 341 -350 6 mojiri F , Azamian F , Salehi A Relationship between subjective voice complaints and acoustic assessment of fundamental frequency in elementary school teachers of Isfahan J res rehabil sci , 2011 ;7(3):311-319 7 . Kandogan T, Seifert E. Influence of aging and sex on voice parameters in patients with unilateral vocal cord paralysis. Laryngoscope 2005; 115(4): 655-60 8 Medrado R , Piccolotto Ferreira L.voice –over :perceptual and acoustic analysis of vocal features.J voice , 2005 ;19 (3) : 340 - 349 9 Rantala L, Vilkman E Relationship Between Subjective Voice Complaints and Acoustic Parameters in Female Teachers' Voices.J voice , 1999 ; 13(4) :484 -495 10 Aghadoost O, Amiri Shavaki Y, Moradi N, Jalai Sh. Comparing acoustic characteristics of voice in female teachers with and without voice complaint working at elementary schools of Tehran, Iran. J Res Rehabil Sci 2013; 8(7): 1255-65. 11 Khoddami M , Ganjefard A , Jahani Y.Comparsion of perceptual signs of voice before and after vocal hygienr program in adults with dysphonia.J Audiol , 2010 ; 19(2) :82-92 12 Mojiri F, Ahmadi A , Hasanzade A .copmaring voice handicap index (VIT) Scores invocally – impaired teachers and non – professional voice patient J Res Rehabi Sci 2013;9(3) : 367 - 376 خلاصه نتیجه اجرای طرح سابقه علمی طرح و پژوهشهای انجام شده با ذکر مأخذ به ویژه در ایران خلاصه طرح طبق اهداف پیش بینی شده WhatRequirementsAreMet ملاحظات گروه ملاحظات ناظر HomeAddress WorkPlace aAbstract مهمانان جلسه دستور جلسه آینده دستور جلسه چکیده پایان نامه خلاصه

-->

پیوست ها
hide/show

نام فایل تاریخ درج فایل اندازه فایل دانلود
9543224.htm1395/10/1242289دانلود