تاثیر بازیهای جسمی گروهی در عملکرد شناختی (حافظه ، توجه ، تمرکز )سالمندان مرکز نگهداری روزانه

Effectivness of Team physical games on cognitive function (memory, attention, concentartion) of elderly people in day care center


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه
مجری و همکاران
مجری و همکاران
دانلود
دانلود
علوم پزشکی بابل
علوم پزشکی بابل

اطلاعات کلی طرح
hide/show

کد رهگیری طرح 9603412
کد مصوب طرح 9603412
کد طرح در واحد ارائه دهنده 4304
شماره ثبت در دبیرخانه 3533
عنوان فارسی طرح تاثیر بازیهای جسمی گروهی در عملکرد شناختی (حافظه ، توجه ، تمرکز )سالمندان مرکز نگهداری روزانه
عنوان لاتین طرح Effectivness of Team physical games on cognitive function (memory, attention, concentartion) of elderly people in day care center
محل اجرای طرح مراکز روزانه مراقبت سالمندان بابل و آمل
رسته مطالعاتی مقطعی
سازمان مجری دانشگاه علوم پزشکی بابل
تاریخ ارائه طرح 1396/03/01
تاریخ تصویب 1396/03/16
تاریخ شروع 1396/03/16
تاریخ خاتمه 1398/02/31
تاریخ خاتمه مصوب شورا 1398/02/31
وضعیت گردش کار خاتمه یافته

اطلاعات مجری و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگی سمت در طرح نوع همکاری درجه‌تحصیلی پست الکترونیک
مریم هدایتیمجریدانشجو mhedayati52@gmail.com
شیما ساممجریاستاد راهنما اولدکتری تخصصیsumshima@yahoo.com
سمانه پورهادیمجریمجری سومدکتری تخصصیsamaneh.pourhadi@gmail.com
سید رضا حسینیهمکار اصلیهمکار اصلیدکتری تخصصی پزشکیhosseinim46@yahoo.co
محبوبه فرامرزیهمکار اصلیهمکار اصلیدکتری تخصصیmahbob330@yahoo.com
زهره جلالیانهمکار اصلیسایرکارشناس ارشدzohrejalalian65@yahoo.com

1- ایستگاه سلامتی : طبق طراحی انجام شده درحیاط ،حرکات نرمشی مرتبط برای هر ایستگاه بمدت 1 دقیقه انجام شود . 2-ایستگاه فعالیتهای جنبشی : افراد قادر خواهند بود : در سطوح و سرعتهای متفاوت قدم بزنند و بدوند وسایل و تجهیزات یک جایگاه مربع شکل برای هر فرد ، کارتهای قرمز و آبی افراد به گروههای ده نفره تقسیم شده و هر گروه در یک مسیر مشخص ترسیم شده برروی زمین قرار گیرند آبی = قدم بزنید قرمز = بدوید = به مدت کم = به مدت زیاد = سریع = آهسته افراد در طول مسیر با استفاده از حرکاتی که روی کارتها نوشته شده است حرکت می کنند. مثلا کارت قرمز یک مثلث را نشان می دهد حرکت مربوطه دویدن به مدت کم است . 3-ایستگاه پرتاب های امتیازی : سالمندان توپ (مثلا توپهای پارچه ای )را به سمت دایره های طراحی شده روی زمین پرتاب می کنند و محل فرود اولیه توپ باید در یکی از دایره ها باشد امتیاز پرتاب ها بستگی به میزان فاصله دایره ها با خط پرتاب دارد . 4- ایستگاه قدم زدن (لی لی ) روی نمودار سالمندان را به گروه های 4 تا 6 نفری تقسیم کنید و هر گروه را در یک نمودار قرار دهید . سالمندان روی نمودار ها ابتدا رو به جلو وسپس به سمت عقب حرکت می کنند .برای حرکت به سمت عقب یک محافظ در کنار سالمند قرارمی گیرد .در صورتیکه روی خطوط حرکت کنند و یا تعادل خود را از دست بدهد باید دوباره شروع کنند . 5- ایستگاه راه رفتن (دویدن ) مارپیچ : ضمن ترسیم خطوط و مشخص نمودن مسیر بوسیله فلش ها ایستگاه خوبی برای سرعت راه رفتن (دویدن ) و تغییر جهت می باشد و قابل استفاده با دریبل توپ می باشد. 6- ایستگاه بازی دوز : شکل مربوط به بازی بر روی زمین رسم می شود .هر دو بازیکن دارای 3 مهره مشابه با رنگهای مختلف هستند . به قید قرعه یکی از آنه با قرار دادن یکی از مهره ها در نقطه مرکزی مربع ( اگر حرفه ای باشد )که بر تمام نقاط تسلط دارد ؛ بازی را شروع می کند و نفر دوم مهره خود را در یکی از گوشه ها ( اگر حرفه ای باشد )که از لحاظ موقعیت در رده دوم قرار دارد می گذارد و نفر اول یکی دیگر و از گوشه ها و .... این بازی به همین منوال ادامه می یابد تا هر سه مهره خود را در محل تلاقی خطوط کاشته باشند و پس از آن هر کدام در نوبت خود با جابجا کردن مهره ها سعی می کند که هر سه مهره خود را روی یکی از خطوط مستقیم ردیف کند و لذا هرکدام این کار را انجام دهد یک امتیاز گرفته و در نهایت هر کس زودتر به امتیاز مورد نظر برسد برنده خواهد شد . 7- ایستگاه حلقه های لاستیکی : با نصب این دروازه های دارای حلقه لاستیکی ، سالمندان این امکان را دارند تا از مسیرهای دور و نزدیک با پرتاب دست و یا شوت با پا برای عبور دادن توپ از داخل حلقه ها تلاش کنند . 8- ایستگاه پرتاب به سمت هدف متحرک : از یک طناب برای آویزان کردن حلقه ها که فاصله آنها از زمین 60 تا 90 سانتی متر است ، استفاده کنید .سالمندان را در دو خط موازی در هر طرف از حلقه های آویزان شده ، استقرار دهید . سالمندان باید با در دست داشتن یک توپ ، در حدود 3 متر از حلقه ها دور باشند . این فعالیت با تاب خوردن طناب و تکان خوردن هدف ها (حلقه ها )می تواند مشکل زیادتری را برای سالمندان ایجاد کند . شما می توانید تاب طناب و هدفها را برای هارت پرتاب کنندگان تنظیم کنید . در این طرح فضا و محیط اطراف حیاط با توجه به امکانات و شرایط موجود با استفاده از روشهای ساده و از راه های سهل الوصول از جمله :ترسیم اشکال و جداول ،نصب تجهیزات و وسایل سبک و بی خطر در حداقل فضای موجود ، شاداب سازی شده و زمینه فعالیت ذهنی و بدنی سالمندان را در اوقات فراغت شان فراهم می آورد .با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی با این رویکرد برای سالمندان صورت نگرفته است منبع انتخاب ایستگاه های ورزشی براساس دستورالعمل طرح حیاط پویا معاونت تربیت بدنی وسلامت آموزش و پرورش می باشد که برای سالمندان متناسب سازی می شود.به منظور مناسب سازی ، معیار ،موفقیت آمیز بودن عملکرد 50% از سالمندان در هر تمرین مد نظر قرار خواهد گرفت. دلایل ضرورت و توجیه انجام کار تعریف مساله مقدمه و بیان مساله: پدیده افزایش جمعیت سالمندی یکی از مهمترین چالشهای اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در قرن بیست و یکم به شمار می رود [3, 4]. بهبود شرایط زندگی، مراقبتهای بهداشتی و درمانی در جوامع مختلف باعث افزایش طول عمر و امید به زندگی شده و پدیده سالمندی را به دنبال داشته است. ضرورت توجه به راهکارهای ارتقاء سطح سلامتی، بهداشتی، اجتماعی، رفاهی، توانبخشی ، در مجموع منجر به ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان شده است [5, 6]. سالمندی بخشی از روند طبیعی زندگی انسان محسوب می شود وگذشت زمان ، بیماریها ، مشکلات جسمی وروحی وشرایط محیطی از عوامل موثر بر این روند هستند. لذا ﺑﯿﻤﺎری ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﭘﺪﯾﺪه ای ﺣﯿﺎﺗی اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژﯾﮑی و رواﻧی در ﺑﺪن رخ ﻣی دﻫﺪ. سالمندی ﻋﺎرﺿﻪ ای ﭘﺎﺗﻮﻟﻮژﯾﮏﻧﯿﺴﺖ، وﻟی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﺟﺴﻤﺎﻧی و ذﻫﻨی را ﻣﺤﺪود ﻣی ﮐﻨﺪ و ﺑﺮ آن ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣی ﮔﺬارد. ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶﺳﻦ و رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﺳﻦ ﭘﯿﺮی، ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺴﯿﺎری در اﻧﺠﺎم ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺣﺮﮐﺘی ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣی آﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﻪﮐﺎﻫﺶ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ آﻣﯿﺰ آﻧﻬﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﻣی ﺷﻮد. اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺨﺮب در ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺣﺮﮐﺘی، ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻋﻮاﻣﻞ رواﻧی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﭘﯿﺮی و اﺧﺘﻼل در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژﯾﮑی ﺑﺪن اﺳﺖ؛ ازﺟﻤﻠﻪ در دﺳﺘﮕﺎه ﻋﺼﺒیﻣﺮﮐﺰی و ﭘﯿﺮاﻣﻮﻧی، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻋﻀﻼﻧی، ﺳﯿﺴﺘﻢ اﺳﮑﻠﺘی و ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺑﺪن… [7]. براساس سازمان ملل متحد افراد 60 سال به بالا سالمند شناخته می شوند. بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، سالمندی عبارتست از تغییرات پیشرونده در ساختار بیولوژیکی، روانشناختی و اجتماعی اشخاص [1]. فرایند های شناختی نقش محوری در سازگاری انسان با محیط را ایفا می کند . با افزایش سن کارآیی فرایندهای شناختی نیز دستخوش تغییرات شده و رو به زوال می رود و این امر باعث کاهش توانایی های انسان در انجام فعالیت های شناختی، عاطفی و روانی – حرکتی خواهد شد که به آن اختلالات شناختی می گویند و این اختلال یکی از مشکلات مزمن دوره ی سالمندی است. اختلالات شناختی شامل دسته ای از اختلالات روانی است که اولین علامت آن اختلال یادگیری، حافظه، احساس، ادراک و حل مسایل می باشد. ازجمله نقایصی که درحال حاضرتوجه عده زیادی از متخصصان را به خود جلب نموده ،اختلالات شناختی درمیان سالمندان است.[8]اختلال شناختی به عنوان یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین اختلالات و شایع ترین اختلال روان پزشکی در میان سالمندان محسوب می گردد و انواع گوناگونی دارند. از جمله بیماریهای روانپزشکی که شـیوع آنهـا همـراه بـا افـزایش سـن، افـزایش مـی یابـد، اخـتلالات شـناختی، شـامل دمــانس، دلیریــوم و اخــتلالات نســیانی، هســتند [9, 10]. دراختلالات شـناختی توجـه، حافظـه، زبـان، جهـت یـابی، انجـام کنشها، عملکرد اجرایی، قضاوت و مهارت حل مسأله دچار اشکال است و اصلیترین عامل آن صدمه بخـش حافظـه مغـز است [11, 12]. عملکرد طبیعی سیستمهای مختلف مغزی مسئول کارکرد شناختی صحیح فرد است و به تناسب افـزایش سـن و تحلیل عناصر دخیل در این سیستمها، آسیبهای شـناختی نیـز پدید می آیند [13].شناخت را می توان به عنوان فرآیندها و جریانهایی که به کمک آنها یادگیری ،یادآوری و تفکر صورت می پذیرد تعریف کرد [14]. به طور کلی ،شناخت به فرآیندهای درونی ذهنی و راههایی که بوسیله آنها اطلاعات مورد توجه قرار می گیرد، درک شده و به رمز در می اید و در حافظه ذخیره می شود ، و هر وقت نیاز باشد از حافطه فرا خوانده شده و مورد استفاده قرار می گیرد گفته می شود [15]. نظام شناختی انسان از فرایندهای شناختی گوناگونی نظیر خواندن، نوشتن، برنامه ریزی، تفکر و ... تشکیل شده است. این فرایندها به نحوی سازماندهی شده اند که همانند یک شبکه ی به هم پیوسته و مرتبط اطلاعات را به صورت نظام‌دار پردازش می نماید [14]. شناخت شامل تفکر، ادراک، انتزاع، ترکیب، سازماندهی یا هر فرایند دیگری است که به فرد امکان می دهد تا در مورد ماهیت خود و دنیای خارج به مفهوم سازی بپردازد[16] .بیماری های مختلفی چون سکته مغزی ، دمانس و ضربه مغزی می تواند منجر به اختلالات شناختی شود. وجود اختلالات شناختی جدی نه تنها باعث کاهش عملکرد شناختی فرد می گردد بلکه رفته رفته باعث احساس افسردگی و انزوای اجتماعی می گردد و فشار روانی فراوانی بر سالمند وخانواده او وارد می کند [17]. بسیاری ازسالمندان به بیماری هایی مبتلا می شوند که ممکن است استقلال وکیفیت زندگی آنها را تهدید نماید[17, 18]. مطالعات متعدد اختلال درتوانایی های شناختی سالمندان ازجمله کاهش توانایی های زبانی ، توجه ، جهت یابی ، توانایی یادگیری صریح ویادگیری ضمنی و توجه تقسیم شده را نشان می دهد[19] . با تخریب کارکردهای شناختی درطول زمان ، سالمندان رفته رفته از انجام اعمال و فعالیت های روزمره شخصی ناتوان شده و بیش ازپیش به دیگران وابسته می شوند و در مراحل پیشرفته این اختلال ،نیازمند بستری شدن درمراکز و بیمارستان ها می گردند. این بیماران نه تنها هزینه فوق العاده ای بردوش دولت وخانواده ها می گذارند ، بلکه موجب کاهش اعتماد به نفس بیماران ، بروز اضطراب وافسردگی درآنان و ناکامی و فرسودگی اعضای خانواده می گردد [20]. بنابراین اختلالات روانشناختی در سالمندان و با افزایش سن امری است که احتمال وقوع ان در افراد بسیار زیاد می باشد پس باید به دنبال راهکارهایی بود که اولا به پیشگیری آن منجر شود؛ ثانیا در صورت ایجاد آن بتوان از پیشرفت اختلال جلوگیری کرد و از سرعت آن کاست حتی می توان اینگونه بیان نمود که تا حدودی توانایی های از دست رفته را در این افراد برگرداند. براساس مطالعات و تحقیقات پژوهشگران و روانشناسان یکی از عواملی که ممکن است در این زمینه نقش حفاظتی داشته باشد تمرینات ورزشی می باشد.ورزش حس اعتماد به نفس را در سالمند تقویت می‌کند [19]. همچنین در نتیجه تمرینات ورزشی مدام میزان جریان خون در مغز افزایش می‌یابد. افزایش جریان خون موجب اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر نرون‌های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می‌کند. این تاثیرات خود موجب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی‌های ذهنی در سالمندی می‌شود. تمرینات ورزشی همچنین موجب آزادسازی نوعی فاکتور رشد به نام ( فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز[1] )می‌شود که می‌تواند نرون‌ها را در مقابل آسیب و صدمه مقاوم نموده و از بروز بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون تا حدود زیادی جلوگیری کند [21].تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد ورزش موجب ازدیاد سلولهای جدید عصبی و تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود و توانایی افراد را در بهتر انجام دادن فعالیتهای آموزشی و ذهنی افزایش می دهد. زمانیکه قابلیتهای شناختی تمرین شوند، افت فرایندهای ذهنی کند یا متوقف می شود[22] . شواهد حاکی از آن است که برنامة حرکتی ورزشی منظم و فعالیت بدنی روزمره در دوران سالمندی موجب بهبود وضعیت جسمانی، ذهنی، شناختی سالمندان می شود لذا در این پژوهش بر آنیم به بررسی تاثیرات فعالیتهای بدنی و ذهنی بر عملکرد شناختی سالمندان در مرکز روزانه همراه سلامت بپردازیم. 1. Brain-derived neurotrophic factor 1. Brain-derived neurotrophic factor فهرست منابع و مراجع علمی داخلی فهرست منابع و مراجع علمی خارجی منابع و ماخذ: # عنوان منبع و ماخذ 1 Sadavoy, J. and J. Sadavoy, Comprehensive textbook of geriatric psychiatry. 2004: WW Norton. 2 برقعی, ا.ا. رکود فعالیت های ذهنی در پیری. 2015 [cited 2017 21 ژانویه]; Available from: pajoohe.ir. 3 Lunenfeld, B., The ageing male: demographics and challenges. World journal of urology, 2002. 20(1): p. 11-16. 4 Kalache, A., I. Aboderin, and I. Hoskins, Compression of morbidity and active ageing: key priorities for public health policy in the 21st century. Bulletin of the World Health Organization, 2002. 80(3): p. 243-244. 5 Kinsella, K.G. and D.R. Phillips, Global aging: The challenge of success. Vol. 60. 2005: Population Reference Bureau Washington, DC. 6 Sorrell, J.A. and J.M. Sorrell, Music as a healing art for older adults. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 2008. 46(3): p. 21-24. 7 Gallahue, D.L. and J.C. Ozmun, Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. 1998: McGraw-Hill Humanities, Social Sciences & World Languages. 8 Kheirkhah F, et al., Prevalence of Cognitive Disorders in Elderly People of Amirkola (2011-2012). Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 2014. 19(4): p. 247-254. 9 De Ronchi, D., et al., Occurrence of cognitive impairment and dementia after the age of 60: a population-based study from Northern Italy. Dementia and geriatric cognitive disorders, 2005. 19(2-3): p. 97-105. 10 Sadock, B.J. and V.A. Sadock, Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. 2011: Lippincott Williams & Wilkins. 11 Torpy, J.M., A.E. Burke, and R.M. Glass, Delirium. JAMA, 2010. 304(7): p. 814-814. 12 Torpy, J.M., C. Lynm, and R.M. Glass, Dementia. Jama, 2009. 302(6): p. 704-704. 13 Delvarian, M. and M. Hashemi. Evaluation of nutrition in body mass index (BMI) of old age sanitarium of Shahroud on 2005. in Proceeding of old age congress. 2005. 14 سیف, ع.ا., روان‌شناسی پرورشی. 1384. 15 Biechler, R. and J. Snowman, Psychology Applied to Teaching. 7th. 1993, Toronto: Houghton Mifften Company. 16 مولفان, ه., روانشناسی عمومی. 1391: پیام نور. 17 Dev, M.K., et al., Psycho-social impact of visual impairment on health-related quality of life among nursing home residents. 2014. 18 GHAZANFARI, F., S. HASHEMI, and R. SEPAHVAND, THE SURVEY FOR RELATION BETWEEN COGNITIVE STATUS AND LIFE QUALITY IN OLDER PEOPLE AT ARMY RETIRED COMMUNITY IN KHORRAMABAAD 2011. 2013. 19 Nejati, V. and H. Ashayeri, Health related quality of life in the elderly in Kashan. Iranian journal of psychiatry and clinical psychology, 2008. 14(1): p. 56-61. 20 Clare, L. and R.T. Woods, Cognitive training and cognitive rehabilitation for people with early-stage Alzheimer's disease: A review. Neuropsychological rehabilitation, 2004. 14(4): p. 385-401. 21 Moore, S., et al., Memory training improves cognitive ability in patients with dementia. Neuropsychological Rehabilitation, 2001. 11(3-4): p. 245-261. 22 Rahmani M, Heirani A, and Y. H., Pilates exercises effect on improving cognitive function in elderly inactive man. Jornal of development AND Motor learning in Iran, 1393. 3(6). 23 Iso-Markku, P., et al., Midlife physical activity and cognition later in life: a prospective twin study. Journal of Alzheimer's Disease, 2016. 54(4): p. 1303-1317. 24 Thiamwong, L., M.S. McManus, and J. Suwanno, Development of the Thai healthy aging model: A grounded theory study. Nursing & health sciences, 2013. 15(2): p. 256-261. 25 Miller, D.I., et al., Measuring the impact of exercise on cognitive aging: methodological issues. Neurobiology of aging, 2012. 33(3): p. 622. e29-622. e43. 26 Thijssen, D.H., N.T. Cable, and D.J. Green, Impact of exercise training on arterial wall thickness in humans. Clinical science, 2012. 122(7): p. 311-322. 27 Ratey, J.J. and J.E. Loehr, The positive impact of physical activity on cognition during adulthood: a review of underlying mechanisms, evidence and recommendations. Reviews in the Neurosciences, 2011. 22(2): p. 171-185. 28 Busse, A.L., et al., Physical activity and cognition in the elderly: a review. Dementia & Neuropsychologia, 2009. 3(3): p. 204-208. 29 Yuede, C.M., et al., Effects of voluntary and forced exercise on plaque deposition, hippocampal volume, and behavior in the Tg2576 mouse model of Alzheimer's disease. Neurobiology of disease, 2009. 35(3): p. 426-432. 30 Angevaren, M., et al., Physical activity and enhanced fitness to improve cognitive function in older people without known cognitive impairment. Cochrane Database Syst Rev, 2008. 3(3). 31 Brach, J.S., et al., The association between physical function and lifestyle activity and exercise in the health, aging and body composition study. Journal of the American Geriatrics Society, 2004. 52(4): p. 502-509. 32 Md, J.F.B., et al., The Relationship Between Leg Power and Physical Performance in Mobility‐Limited Older People. Journal of the American Geriatrics Society, 2002. 50(3): p. 461-467. 33 Brown, M., et al., Low-intensity exercise as a modifier of physical frailty in older adults. Archives of physical medicine and rehabilitation, 2000. 81(7): p. 960-965. 34 Laurin, D., et al., Physical activity and risk of cognitive impairment and dementia in elderly persons. Archives of neurology, 2001. 58(3): p. 498-504. 35 Cassilhas, R.C., et al., The impact of resistance exercise on the cognitive function of the elderly. Medicine and science in sports and exercise, 2007. 39(8): p. 1401. 36 Geda, Y.E., et al., Physical exercise, aging, and mild cognitive impairment: a population-based study. Archives of neurology, 2010. 67(1): p. 80-86. 37 Klusmann, V., et al., Complex mental and physical activity in older women and cognitive performance: a 6-month randomized controlled trial. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 2010: p. glq053. 38 Ku, P.-W., C. Stevinson, and L.-J. Chen, Prospective associations between leisure-time physical activity and cognitive performance among older adults across an 11-year period. Journal of Epidemiology, 2012. 22(3): p. 230-237. 39 Asztalos, M., I. De Bourdeaudhuij, and G. Cardon, The relationship between physical activity and mental health varies across activity intensity levels and dimensions of mental health among women and men. Public health nutrition, 2010. 13(08): p. 1207-1214. 40 Cowper, W. and S. Grant, The effect of 12-weeks group exercise program on physiological variable and function in over weight persons. Public Health, 2003. 191(12): p. 617-23. 41 Peel, S., J. Corcoran, and K. Dayhawl, The effect of group exercise on physical functioning, mental health and quality of life. Arch. phy. Med. Rehabil, 1999. 12(140): p. 179-184. 42 Tetlie, T., et al., The effect of exercise on psychological and physical health outcomes: preliminary results from a Norwegian Forensic Hospital. Journal of psychosocial nursing and mental health services, 2008. 46(7). 43 Matlabi, H., A. Shaghaghi, and S. Amiri, A pilot physical activity initiative to improve mental health status amongst Iranian institutionalized older people. Health promotion perspectives, 2014. 4(1): p. 68. 44 Martinsen, E.W., Physical activity in the prevention and treatment of anxiety and depression. Nordic journal of psychiatry, 2008. 62(sup47): p. 25-29. 45 Shamsipour Dehkordi P, Abdolshahi M, and S.D. M, The Effect of Physical Activity Different Levels on Cognitive Function and Quality of Life in Elderly People with Sleep Disorders. Sport Psychology Studies, 2015. 4(12): p. 43 - 58 46 امینی, et al., تأثیر توانبخشی حافظه و توجه در کاهش نقایص حافظه سالمندان مبتلا‌ به دمانس آلزایمر. نشریه علمی پژوهشی سالمند, 2013. 8(3): p. 53-62. 47 Nazakatolhosaini, M., M. Mokhtari, and F. Esfarjani, The effect of pilates training on improvement of motor and cognitive functions related to falling in elderly female. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 2012. 1(1): p. 489-501. 48 Kahrizi, N., The effect of selected Hatha Yoga and pranayama exercise on motor and cognitive function in elderly women. International Journal of Sport Studies, 2014. 4(5): p. 547-553. 49 IG, B., Pilates exercise positively affects balance, reaction time, muscle strength, number of falls and psychological parameters in 65+ years old women. 2009, Middle East Technical University. 50 Cotman, C.W. and N.C. Berchtold, Exercise: a behavioral intervention to enhance brain health and plasticity. Trends in neurosciences, 2002. 25(6): p. 295-301. 51 Sadeghi, N., et al., تاثیر فعالیت بدنی بر حافظه زنان70-50سال مبتلا به اختلال حافظه. New Cellular and Molecular Biotechnology Journal, 2013. 3(11): p. 47-54. 52 Gamberini, L., et al., Cognition, technology and games for the elderly: An introduction to ELDERGAMES Project. PsychNology Journal, 2006. 4(3): p. 285-308. 53 Athilingam, P., Validation of an instrument to measure cognitive function in patients with heart failure. 2007, University of Rochester. 54 Shaha., K.N., et al., Activity engagement and physical function in old age sample. Archives of Gerontology and Geriatrics, 2017. 69: p. 55-60. 55 Rui Nouchi , et al., Four weeks of combination exercise training improved executive functions, episodic memory, and processing speed in healthy elderly people. AGE, 2014. 36: p. 787-799. 56 Taheri Tanjani, P. and M. Azadbakht, Psychometric properties of the persian version of the activities of daily living scale and instrumental activities of daily living scale in elderly. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 2016. 25(132): p. 103-112. 57 Athilingam, P., Validation of an instrument to measure cognitive function in patients with heart failure. 2007, University of Rochester. 58 نگین, چ.ن., et al., بررسی همخوانی آزمون شناختی مونترآل با آزمون معاینه مختصر وضعیت روانی در سالمندان سالم. پژوهش در علوم توانبخشی, 1390. 7(5) 59 Lorbach, E.R., et al., Physiological falls risk assessment in older people with Alzheimer’s disease. Dementia and geriatric cognitive disorders, 2007. 24(4): p. 260-265. 60 GH, S., Order law the wechler memory at the persons that lives in the Tehran.tarbiyat modares;. 1993. 61 گری, گ.م., راهنمای سنجش روانی. Vol. جلد اول. 1384, تهران: سخن. 292 62 Montazeri, A., et al., The Iranian version of 12-item Short Form Health Survey (SF-12): factor structure, internal consistency and construct validity. BMC public health, 2009. 9(1): p. 341. 63 ندا،, م. and ر. محبوبه, تاثیر برنامه بازتوانی ریه بر کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه. 64 دستورالعمل طرح حیاط پویا ، م.ت.ب.و.س. ‌وزارت‌آموزش‌و‌پرورش, Editor. 1392. خلاصه نتیجه اجرای طرح سابقه علمی طرح و پژوهشهای انجام شده با ذکر مأخذ به ویژه در ایران خلاصه طرح طبق اهداف پیش بینی شده WhatRequirementsAreMet ملاحظات گروه ملاحظات ناظر HomeAddress WorkPlace aAbstract مهمانان جلسه دستور جلسه آینده دستور جلسه چکیده پایان نامه خلاصه

-->

پیوست ها
hide/show

نام فایل تاریخ درج فایل اندازه فایل دانلود
9603412.htm1396/04/20230381دانلود