بررسی کیفیت آزمون های پایان ترم فراگیران دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال دوم تحصیلی 79-1378

.


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه
چکیده مقاله
چکیده مقاله
نویسندگان
نویسندگان
دانلود مقاله
دانلود مقاله
علوم پزشکی بابل
علوم پزشکی بابل

نویسندگان: منوچهر اشرف پور , زهرا بهشتی , سرور ملوک زاده

نشریه: مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل , 5-2 , - , 1382

اطلاعات کلی مقاله
hide/show

کد مقاله 1159
عنوان فارسی مقاله بررسی کیفیت آزمون های پایان ترم فراگیران دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمسال دوم تحصیلی 79-1378
عنوان لاتین مقاله .
نوع مقاله تحقیقی
IF
عنوان نشریه مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل
شماره مجله 5-2
دوره مجله
صفحه شروع و پایان -
نمایه نامه index copernicus
سال انتشار شمسی 1382
سال انتشار میلادی
DOI
آدرس لینک مقاله/ همایش در شبکه اینترنت

چکیده مقاله
hide/show

سابقه و هدف: نتایج امتحانات نه تنها برای قضاوت درباره عملکرد فراگیران بلکه درباره اثربخشی آموزش، روش ها و مواد آموزشی نیز مفید هستند. با توجه به گستردگی استفاده از آزمون های چند گزینه ای در مراکز آموزش عالی بر آن شدیم تا کیفیت آزمون های پایان ترم را مورد مطالعه قرار دهیم. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 1485 پرسش چند گزینه ای از 40 موضوع امتحانی دروس تخصصی و پایه پرستاری در نیمسال دوم 79-1378 مورد بررسی قرار گرفت و کیفیت هر یک از آنها با استفاده از فرمول های مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بیش از نیمی از پرسش ها در کل آزمون های مورد تحلیل دارای ضریب دشواری بالای 0.7 بوده که در طبقه آسان و بسیار آسان قرار می گیرند. 11.4 درصد از کل پرسش ها در سطح a=0.05 دارای ضریب تمیز معنی دار بوده اند و 5.9% از پرسش ها واقعا به عنوان چهار گزینه ای عمل کرده، ولی سایر پرسش ها عملا یک یا دو گزینه ای بوده اند. 76.2 درصد از آزمون ها دارای ضرایب پایایی منفی بوده است. تنها 23.8% ضرایب پایایی مثبت داشتند که مقادیر آنها از 0.03 تا حداکثر 0.5 برای یک امتحان متغیر بوده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی، طراحی آزمون های پایان ترم وضعیت مناسب و راضی کننده نداشته و عموما آزمون های مورد استفاده در فرآیند ارزشیابی برآیندهای آموزشی دانشجویان دارای اشکال ساختاری اساسی بوده و این آزمون ها به عنوان ابزار دقیق و معتبر عمل نمی نمایند و ضمنا تفاوت های واقعی آزمودنی ها را نمی سنجند.

نویسندگان
hide/show

نویسنده نفر چندم مقاله
منوچهر اشرف پوراول
زهرا بهشتیدوم
سرور ملوک زادهسوم

دانلود مقاله
hide/show

نام فایل تاریخ درج فایل اندازه فایل دانلود