ارائه عملی درس آناتومی به عنوان پیشسازماندهنده برای تدریس تئوری: اثربخشی در تسهیل یادگیری دانشجویان دندانپزشکی
.
نویسندگان: محسن پورقاسم , شیما سام
نشریه: مجله ایرانی آموزش پزشکی , 11-5 , 478 - 484 , 1390
کد مقاله |
1197 |
عنوان فارسی مقاله |
ارائه عملی درس آناتومی به عنوان پیشسازماندهنده برای تدریس تئوری: اثربخشی در تسهیل یادگیری دانشجویان دندانپزشکی |
عنوان لاتین مقاله |
. |
نوع مقاله |
تحقیقی |
IF |
|
عنوان نشریه |
مجله ایرانی آموزش پزشکی
|
شماره مجله |
11-5 |
دوره مجله |
|
صفحه شروع و پایان |
- 484 |
نمایه نامه |
iranmedex |
سال انتشار شمسی |
1390 |
سال انتشار میلادی |
|
DOI |
|
آدرس لینک مقاله/ همایش در شبکه اینترنت |
|
مقدمه: امروزه روشهای متفاوتی جهت تسهیل در یادگیری آناتومی مطرح میشود که یکی از این روشها اجرای کلاس درس عملی قبل از نظری میباشد. در این تحقیق تأثیر تدریس عملی درس آناتومی قبل از تدریس نظری در تسهیل یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در مقایسه با روش سنتی بررسی شده است. روشها: تعداد 38 نفر دانشجوی سال اول دندانپزشکی ورودی 1388 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیمه اول سال تحصیلی، به منظور تدریس درس آناتومی سر وگردن به آنان، به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند، به طوری که برای یک گروه با روش جدید (تعداد 13 نفر) و دو گروه با روش سنتی (تعداد 13 و 12 نفر) تدریس شد. پس از پایان آزمون میان ترم در هر دو گروه، ادامه درس آناتومی به صورت سنتی تدریس شد. سپس میانگین نمرات آزمون میان ترم دانشجویان گروه تجربی با گروههای شاهد مقایسه شد. در پایان ترم پرسشنامهای شامل سؤالات نگرشی به دانشجویان گروه تجربی داده شد تا نگرش آنها در مورد دو روش سنتی و جدید در ایجاد تسهیل در پیشرفت یادگیری آناتومی بررسی شود. اطلاعات با آمار توصیفی و آزمون آماری t زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: اختلاف آماری معناداری بین میانگین نمرات آزمون میان ترم در دو گروه تجربی و شاهد، مشاهده نشد (05/0P<). بررسی نظرات دانشجویان در مورد دو روش آموزشی، بیانگر این بود که روش آموزش عملی قبل از تئوری باعث ایجاد احساس بهتر (2/69 درصد) نسبت به درس آناتومی و تسهیل در درک عمیقتر (3/92 درصد) و یاد گیری بیشتری میشود (6/84 درصد). نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه کنونی به نظر میرسد علیرغم نبودن اختلاف معنادار در میانگین نمرات دانشجویان آموزش داده شده با دو روش مختلف، دانشجویان نگرش بهتری نسبت به روش آموزش آناتومی عملی قبل از آموزش نظری در مقایسه با روش سنتی داشتهاند. بنابراین میتوان پیشنهاد کرد که کلاس عملی آناتومی قبل از کلاس نظری آن ارائه شود. |
نام فایل |
تاریخ درج فایل |
اندازه فایل |
دانلود |