تاثیرآموزش بهداشت دهان و دندان درآگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندانی در گروهی از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل

.


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه
چکیده مقاله
چکیده مقاله
نویسندگان
نویسندگان
دانلود مقاله
دانلود مقاله
علوم پزشکی بابل
علوم پزشکی بابل

نویسندگان: ندا بابایی , کیوان کاردان , شقایق نوری بیات

نشریه: مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل , 14 , - , 1390

اطلاعات کلی مقاله
hide/show

کد مقاله 1348
عنوان فارسی مقاله تاثیرآموزش بهداشت دهان و دندان درآگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندانی در گروهی از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل
عنوان لاتین مقاله .
نوع مقاله تحقیقی
IF
عنوان نشریه مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل
شماره مجله 14
دوره مجله
صفحه شروع و پایان -
نمایه نامه scopus
سال انتشار شمسی 1390
سال انتشار میلادی
DOI
آدرس لینک مقاله/ همایش در شبکه اینترنت

چکیده مقاله
hide/show

سابقه و هدف: در تامین سلامت دندانپزشکی توجه به امر پیشگیری و بهداشت، مقدم بر درمان می باشد. عدم آگاهی و نداشتن آموزش بهداشت، عدم پیشگیری و غفلت افراد باعث افزایش بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندانی می گردد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از کتابچه بر روی دانش آموزان مقطع راهنمایی در آگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی بر روی 150 نفر از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بابل 2 مدرسه (پسرانه و دخترانه) بصورت تصادفی ساده انجام شد. ابتدا سطح آگاهی دانش آموزان بوسیله یک پرسشنامه بصورت پیش آزمون سنجیده شد. سپس کتابچه ای در مورد نحوه انجام بهداشت دهان و دندان بین دانش آموزان توزیع شد. پس از 4هفته دوباره همان پرسشنامه به دانش آموزان داده شد و به صورت پس آزمون سطح آگاهی آنها سنجیده و مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه میانگین نمرات پیش و پس آزمون به ترتیب 8/2±7 و 3±2/8 بود. آگاهی بین دخترها (72/2±14/9) و پسرها (96/2±22/7) بعد از آموزش به طور معنی داری افزایش یافت. به ترتیب (001/0=p) و (007/0=p) افزایش یافت. در دخترها آگاهی قبل و بعد از آموزش بیشتر از پسرها بود (000/0=p) اما اختلاف افزایش آگاهی در بین دخترها نسبت به افزایش آگاهی در بین پسرها معنی دار نبود. بین نمرات پیش و پس آزمون هم با تحصیلات والدین ارتباطی یافت نشد. در این بررسی آگاهی کل دانش آموزان (دخترها و پسرها) در پس آزمون افزایش یافت. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش غیرمستقیم با استفاده از کتابچه در افزایش آگاهی موثر است

نویسندگان
hide/show

نویسنده نفر چندم مقاله
ندا باباییاول
کیوان کارداندوم
شقایق نوری بیاتچهارم

دانلود مقاله
hide/show

نام فایل تاریخ درج فایل اندازه فایل دانلود